Wednesday, September 16, 2015

Minggu Kedua

17 September 2015.

Kelas hari ini bermula jam 11 - 2 petang. Topik yang kami pelajari hari ini ialah Tutorial Asas dalam Enjin Carian. Apa itu enjin carian? Enjin carian adalah pangkalan data besar fail halaman web yang telah dipasang secara automatik oleh mesin.Terdapat dua jenis carian :
1. Individu. Enjin carian individu menyusun pangkalan data mereka sendiri untuk mencari di web.
2. Meta. Meta searchers tidak menyusun pangkalan data. Sebaliknya, mereka mencari pangkalan data beberapa set enjin individu pada masa yang sama.

Bagaimana enjin carian berfungsi?
Enjin carian menyusun pangkalan data mereka dengan menggunakan "spider" atau "robot" untuk carian melalui ruang web dari pautan ke pautan, mengenal pasti dan meneliti laman. Tapak tanpa pautan ke laman-laman lain boleh dibiarkan begitu sahaja. Setelah pautan sampai ke laman web, mereka biasanya indeks kebanyakan kata-kata pada halaman umum di laman web ini. Pemilik laman web boleh menghantar URL mereka kepada enjin carian untuk "carian" dan kemasukan sebenar pada pangkalan data mereka.
Apabila anda mencari web menggunakan enjin carian, anda meminta enjin untuk mengimbas indeks tapak yang sesuai dengan kata kunci dan frasa anda dengan orang-orang dalam teks-teks dokumen dalam pangkalan data enjin.Adalah penting untuk ingat bahawa apabila anda menggunakan enjin carian, anda TIDAK mencari seluruh web yang wujud pada masa ini. Anda sebenarnya mencari sebahagian dari web, ditangkap dalam indeks tetap yang dicipta pada tarikh yang lebih awal.

Apakah kebaikan dan keburukan enjin carian?
Kelebihan:
Enjin carian memberikan akses kepada sebahagian yang agak besar di laman-laman umum di Web, yang itu sendiri berkembang dengan pesat
Enjin carian adalah cara terbaik untuk mencari web.
Keburukan:
Nombor dan perkataan diindeks oleh enjin carian untuk meningkatkan kemungkinan bahawa mereka akan menemui beratus-ratus ribu jawapan kepada permintaan carian yang mudah. Selain itu, banyak tindak balas ini akan menjadi tidak relevan kepada carian anda.

Adakah enjin carian semuanya sama?
Enjin carian menggunakan program perisian terpilih untuk mencari indeks mereka untuk memadankan kata kunci dan frasa, membentangkan hasil mereka kepada anda dalam beberapa jenis kedudukan relevan. Walaupun program perisian mungkin sama, tidak ada dua enjin carian adalah sama dari segi saiz, kelajuan dan kandungan, tidak ada dua enjin carian menggunakan betul-betul skim kedudukan sama, dan tidak setiap enjin carian menawarkan anda betul-betul pilihan carian yang sama. Oleh itu, carian anda akan menjadi berbeza pada setiap enjin yang anda gunakan. Perbezaannya mungkin tidak banyak, tetapi ia boleh menjadi penting. Anggaran terkini meletakkan enjin carian pertindihan pada kira-kira 60 peratus dan kandungan yang unik pada kira-kira 40 peratus.

Apa itu carta laman web carian? 
Dalam laman carta web, enjin carian mengikuti satu set tertentu kaedah-kaedah. Ini mungkin berbeza dari satu enjin yang lain. Matlamat mereka, sudah tentu, adalah untuk mengembalikan halaman yang paling relevan di bahagian atas senarai mereka. Untuk melakukan ini, mereka mencari lokasi dan kekerapan kata kunci dan frasa dalam dokumen laman web dan, kadang-kadang, dalam tag META. Mereka menyemak bidang tajuk dan mengimbas tajuk dan teks berhampiran bahagian atas dokumen itu. Sebahagian daripada mereka menilai populariti melalui jumlah link yang menunjuk ke laman web; yang lebih banyak pautan, lebih besar populariti, iaitu, nilai halaman.

Bila anda menggunakan enjin carian?
Enjin carian adalah cara yang terbaik untuk mencari kata kunci, frasa, petikan, dan maklumat yang terdapat dalam teks penuh di laman web. Kerana indeks perkataan demi perkataan, enjin carian juga berguna untuk mendapatkan semula tan dokumen. Jika anda mahu pelbagai jawapan kepada pertanyaan tertentu,gunakan enjin carian.

Kesimpulannya,enjin carian merupakan satu medium yang memudahkan pencarian bahan - bahan dalam internet. 

0 comments:

Post a Comment