Wednesday, September 30, 2015

Minggu Keempat.

1 Oktober 2015

Tiada kelas pada minggu ketiga 24 September 2015 kerana umat islam menyambut Hari Raya Aidiladha. Seperti biasa kelas bermula dari jam 11 - 2 petang. Topik yang kami pelajari pada hari ini ialah Kandungan Pelajaran Teknologi Pedagogi.

Teknologi Pedagogi.

Teknologi pedagogi ialah cara guru - guru berfikir tentang pegetahuan yang perlu difahami untuk mengintegrasikan teknologi secara berkesan di dalam bilik darjah, (Mishra & Koeler,2008) Guru - guru yang dapat mengamalkan teknologi pedagogi merupakan guru yang kreatif, fleksibel serta boleh menyesuaikan diri dalam menangani kekangan dan interaksi rangka kerja.

Kandungan Pelajaran. 

Kandungan pelajaran ialah pengetahuan guru tentang perkara yang perlu dipelajari / diajar.
Ilmu merangkumi pengetahuan konsep, teori, idea-idea, rangka kerja organisasi, pengetahuan keterangan,bukti dan amalan.

Pengetahuan Pedagogi

Pengetahuan yang mendalam guru tentang proses, amalan atau kaedah pengajaran dan pembelajaran.

Pengetahuan tentang bagaimana pelajar belajar, kemahiran pengurusan bilik darjah umum, Persediaan mengajar, penilaian pelajar, pengetahuan mengenai teknik atau kaedah yang digunakan di dalam kelas, sifat audiens sasaran dan strategi untuk menilai kefahaman pelajar.memahami Bagaimana pelajar membina pengetahuan, memperoleh kemahiran, bagaimana mereka membentuk tabiat berfikir dan pelupusan positif terhadap pembelajaran.
Memerlukan pemahaman kognitif, sosial, teori-teori perkembangan pembelajaran dan bagaimana ia digunakan  kepada pelajar-pelajar di dalam kelas.

Kandungan Pedagogi Pengetahuan

Guru menafsirkan perkara penting melalui pelbagai cara dengan menyesuaikan diri dengan bahan - bahan pengajaran untuk konsep alternatif dan pengetahuan sedia ada pelajar.
Hubungan antara idea-idea yang berbeza berasaskan kandungan, pengetahuan sedia ada murid, strategi pengajaran alternatif, dan fleksibiliti untuk meneroka kaedah alternatif untuk melihat idea yang sama atau masalah yang timbul bagi teknik pengajaran yang berkesan.

Pengetahuan Teknologi

Bekerja dengan alat teknologi dan sumber memerlukan kefahaman dan penguasaan teknologi maklumat untuk pemprosesan maklumat, komunikasi, dan penyelesaian masalah.

Kandungan Pengetahuan Teknologi

Memahami kesan teknologi ke atas latihan dan pengetahuan yang diberikan.
Disiplin adalah penting untuk membangunkan alat-alat teknologi yang sesuai bagi tujuan pendidikan.

Guru-guru perlu menguasai lebih daripada perkara yang mereka ajar  serta mempunyai pemahaman yang mendalam tentang cara bagaimana sesuatu perkara (atau jenis perwakilan yang boleh dibina) boleh diubah dengan menggunakan teknologi tertentu.
Guru perlu memahami bahawa teknologi tertentu yang paling sesuai untuk menangani sesuatu perkara pembelajaran dalam domain mereka dan bagaimana kandungan yang ditetapkan atau mungkin juga perubahan teknologi.
Proses pengajaran dan pembelajaran boleh berubah apabila teknologi tertentu yang digunakan dalam cara yang tertentu.
Pemahaman kemampuan teknologi dan bagaimana mereka boleh dimanfaatkan secara berbeza mengikut perubahan dalam konteks dan tujuan.
TPK memerlukan pemikiran kreatif,terbuka dan pandangan yang jauh tentang penggunaan teknologi, demi memajukan pembelajaran pelajar dan pemahaman.



0 comments:

Post a Comment